Віра Осадча “Київ-етно-мюзік-фест «Віртуози фолку» не випадково здійснився у Києві …”

У кожного міста, яке вважає себе європейською культурною столицею, повинна бути знакова подія. Завдяки якій його знають, з якою він асоціюється…ВІДЕНЬ – ВІДЕНЬСЬКІ КЛАСИКИ, СТИХІЯ ВАЛЬСУ, ВАЙМАР – ВАГНЕРІВСЬКА МУЗИЧНА САГА , ГЕРМАНСЬКИЙ ЕПОС У МУЗИЦІ, БАЛТІЯ – СПІВОЧЕ ПОЛЕ. КИЇВ – ЩО?- етнофестивалі ВІРТУОЗИ ФОЛКУ, КРАЇНА МРІЙ, КОБЗАРСЬКА ТРІЙЦЯ.

         ЧОМУ? Бо звучання автентики – це те, чого прагне знати про Україну навколишній світ. А поки у фестивально-концертному житті панує правило сторічної давнини: як довести, «підтягти» до високого академічного мистецтва національну класику, національне високе бароко усної традиції? Ось і виграваємо оркестрами, академічними народними інструментами, співаємо академічними народними голосами, півтора століття називаємо українським фольклором мелодійні пісні-романси 19 століття… Не сумно? Мені як фольклористу, видається найбільш сучасним, актуальним саме відкриття для світу (і для самих українців)  живого звучання автентики більш раннього походження – лірики староукраїнського розспіву, дум, псальмів, балад, обрядових пісень. Потаємне сподівання, мрія фольклориста – щоб  її звукові коди були розпізнані як власні, свої, і вживлені  як чип у наше національне мистецтво,  добре коли воно з новим задумом.

Київ-етно-мюзік-фест «Віртуози фолку» не випадково здійснився у Києві і став його знаковою подією. Він надав можливість показати через автентику та її мистецьке осягнення вир етнічності, але через сучасне світосприйняття і  радість впізнавання й прийняття –  о, це моє!

Згадаймо, саме «академічним народним» ідеологічно обмежувалося сприйняття свого етнічного довгі десятиліття пошуків Незалежності. Дев’яності - зоряні роки фольклорних фестивалів, де відкривалося звичайне як стрижньове, найголовніше. Київ з 1990, Луцьк «Берегиня» з 1992, Харків «Покуть» з 1996, Рівне з «Колядою» і «Древлянськими джерелами» у другій половині 90х років – то були стовпи фестивального руху української автентики. І автентики народів України – Маріуполь 1991, Донеччина.

Тільки ледь дмухнуло весняною мистецькою свіжістю - «Червона рута» розквітла «на всі боки», і цей фестиваль тоді, в зоряні 90-ті, відкрив завісу над незвичним, свого роду національним мистецьким – на розумінні фольклорної автентики, як частини української класики.

Але в різнобарвній картині сучасного музичного життя нашої країни суспільна оцінка, суспільний рівень відношення до автентики нагадує перекривлення відомої фрази: фольклор вмер – хай живе фольклор?

Після цього ще глибше розумієш, наскільки потрібна автентика і те, що з її насіння росте, для сучасної звукової картини світу кожного з наших співвітчизників, рівно як і нашому цвіту, який по всьому світу. І конче потрібний знаковий мистецький фестиваль. І він народився, і це -  «Віртуози фолку»!

Чому? Тому що цей фестиваль і став стрижневою подією, завдяки якій можна впізнати Київ. Тому що його засновники - мистецький колектив Дніпро, його  музиканти й однодумці, лідерка - сонячна Олена Кулик – природньо відчувають, сприймають музичну автентику, як вона  того заслуговує – на високому суспільному щаблі, дійсно вартого життєвого розміркування, духовної роботи. Що це спадщина, в яку душа дивиться, як у чарівну картину, від якої відлунює, з якою резонує потреба у творчості, відчуття мистецького продовження невмирущої народної пісні. Нашої, української.

Звичайно, на цьому фестивалі має бути Харків, і ми дуже горді, що саме кафедра естрадного та народного співу Академії культури заспівала студентськими голосами нашу протяжну лірику! Хлопці і дівчата фольклористичного гурту «Фарби» були дуже зворушені бурною реакцією залу на виступ, таким безумовним, природним розумінням глядачами цього унікального пісенного матеріалу. А пісня звучала на текст, незнайомий більшості глядачів у залі: «як приїхав мій миленький з поля…». Вона родом із глибинки Харківщини, але потребувала для сприйняття не меншої душевної роботи, ніж академічна камерна музика. На фестивалі 2019 року перемогли і відомі харківські музиканти – викладачі кафедри народних інструментів Академії культури. Їх тріо асоціюється із традиційними «троїстими музиками» не тільки віртуозністю, але і вмінням імпровізувати, обробляти, інсценізувати, робити з свого концертного номера міні театр. Не зважаючи на жанрову належність до академічного народного, тріо «Цимбандо», (у назві зашифрований склад інструментів) теж родом із народної традиції музикування. Діти з фольклористичного колективу «Вербиченька» із райцентра Харківщини із тюркською назвою Нова Водолага віднайшли стежечку до глядачів виконанням сучасної пісні про війну, записаної в фольклорній експедиції дитячими силами. Вони теж знайшли на фестивалі «Віртуози фолку» не тільки слухачів, але й співрозмовників. І себе відчули співавторами фестивалю. І це не дивно, бо РАДІСТЬ ВПІЗНАВАННЯ ЦЕ КАМЕРТОН ФЕСТИВАЛЮ «ВІРТУОЗИ ФОЛКУ». Впізнавати етнічне як своє.

 

Віра Осадча, етномузиколог, заслужений діяч мистецтв України, професор ХДАК, нагор. Орденом Княгині Ольги ІІІ ступеня (м. Харків)

 

 

 

Comments are closed.